Serenity

8 maart 2019 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 8 maart, Lake Tekapo

Na een onrustige nacht waarin ik moest kiezen om ‘zeiknat te regenen of te zeiken’, werd ik vanmorgen pas om kwart over negen wakker. Toen ik de gordijnen opendeed scheen mij de zon fel tegemoet en was het nagenoeg windstil. Hoe anders was het een paar uur daarvoor nog!

Na een buitenontbijt heb ik de wandelschoenen aangetrokken, zonnebrand gesmeerd en ben op pad gegaan. Met de kopie van de routes die ik had gekregen kon ik niets. Het lettertype was zo klein en de lijnen die de routes aangaven konden wat mij betreft overal beginnen. Dus ben gewoon gaan lopen. Niet de berg Mount John op naast mij, maar richting de andere kant van het meer. Lekker vlak.

Al snel kwam ik bij de Church of the Good Shepard uit 1935. Zo’n iconische foto als in de reisgidsen kun je wel vergeten met al die toeristen en de werkzaamheden die er bezig waren. En tegen de zon in krijg je ook niet de beste foto’s. Verderop stond het Sheep Dog Statue, als eerbetoon aan de collie dogs voor hun tomeloze inzet bij het schapen hoeden.

Ondertussen ging er een luchtalarm af, wat ik al vaker deze reis heb gehoord. Het blijkt een oproep voor de vrijwillige brandweer, die een paar minuten later uitrukte. Helaas heb ik vandaag al deels antwoord gekregen op de vragen die ik gisteren stelde. Na de brandweer kwam zo’n 20 minuten later politie voorbij, nog eens tien minuten later een ambulance en daarna nog vier politie en een brandweer. Ik zag zojuist op de site van de New Zealand Harold dat er een verschrikkelijk ongeluk heeft plaatsgevonden vlakbij Tekapo, bij Lake Pukaki. Ook drie heli’s waren ter plaatse. Zo kan de realiteit ook zijn, daar sta je niet altijd bij stil als je hier rijdt en geniet van het uitzicht.

Via de Lakeside Walkway en de Homestead Track ben ik verder gekuierd en heb zittend op een grote steen heerlijk in het zonnetje van het uitzicht genoten vanaf de andere kant van Lake Tekapo. Ondanks de zon zag je vanaf die kant niet de mooie turkoois kleur. Die komt trouwens van het fijne gruis dat de gletsjers mee naar beneden nemen. Daarna nog een stuk door het heerlijk geurende naaldenbos gelopen en weer dezelfde weg terug. Al met al toch weer elf kilometer.

Bij de Church of the Good Shepard mocht ik nu even naar binnen, tot ik er een paar minuten later uitgebonjourd werd omdat er een huwelijksinzegening plaats zou vinden. Het korte moment daarbinnen was zo bijzonder, zo sereen. Niet te beschrijven.

Ik heb nog even gewacht op het bruidspaar, maar dat bleek iets anders in elkaar te steken. Een echtgenoot had voor zijn vrouw waarmee hij vandaag 25 jaar getrouwd was een ceremonie geregeld, wat zij vanmorgen pas hoorde. Volgens ons - de toeschouwers - kwam zij samen met hun dochter en kregen ze beide een mooi boeket. Er was een kort moment waarop de voorganger verscheen en daarna gingen de deuren dicht. Een fotograaf legde alles vast, maar de echtgenoot hebben helaas we niet gezien.

Terug op de camping gauw de korte broek aangetrokken en heerlijk van het prachtige uitzicht en de rust genoten. Morgen (zaterdag) vertrek ik naar Mount Cook, zo’n honderd kilometer verderop. Ik denk dat ik na 1 nacht op de DOC al weer weg wil, maar helaas zat de camping in Wanaka al vol voor de zondag. Afwachten maar hoe het gaat en wat het weer doet, er komt vast een oplossing.

1. Aukje:
    8 maart 2019
    Zowel je verhaal als de foto’s zijn prachtig☺️
  2. Margreet:
    8 maart 2019
    Ik begrijp heel goed dat je - dat - kerkje in je hart hebt gesloten!! Heel bijzonder mooi :)
  3. Marijke:
    8 maart 2019
    Heerlijke verhalen om mee wakker te worden Ingrid...Wát een mooie natuur
    en...wat lastig als je nodig moet en het regent zó hard ...keuzes maken...
  4. Anetta:
    8 maart 2019
    Wat een mooi verhaal weer! De route die je morgen gaat rijden vond ik een van de mooiste. Zo mooi, het gezicht op Mount Cook over lake Pukaki. De DOC camping is inderdaad eenvoudig (niet helemaal jouw ding geloof ik ;) en was toen wij er waren behoorlijk druk. Maar de plek is prachtig! Ik duim voor mooi weer!
  5. Yvonne:
    8 maart 2019
    foto van de brug over de tekapo rivier is prachtig
  6. Adrie en Jaap:
    8 maart 2019
    Prachtige vergezichten weer!! Ja, met zulke enorme afstanden zulle de hulpdiensten niet zo snel bij je zijn als hier. Groet Adrie
  7. Groetjes uit Elim:
    Schitterende foto,s
    Blijf genieten ook als het weer niet altijd mee zit, ook dat heeft wel iets positiefs