Culture

13 april 2019 - Waitangi, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 13 april, Waitangi Treaty Grounds

Vandaag een ‘culturele’ dag, het is tenslotte wel handig als je iets meer weet over de geschiedenis van het land waar je al weken in rondreist. En waar kun je dat beter doen dan in Waitangi, de ‘Birthplace of a Nation’ en waar de ‘treaty’ in 1840 door de Maori en Britten is ondertekend.

Kort na openingstijd liep ik er al rond en was het nog heerlijk rustig. Ik kon aansluiten bij de eerste rondleiding met daarna een Cultural Performance. Met een oortje in zodat iedereen de gids kon horen werden we in een klein uur meegenomen naar bijna twee eeuwen terug. Ik begreep niet alles, maar het klonk wel interessant;-)

De war canoes waren imposant, een knap staaltje werk. Voor de grootste heb je minstens 76 roeiers nodig! Elk jaar, behalve dit jaar gaat op 6 februari Waitangi Day de 35 meter lange kano te water. Wat ik er van begreep was de oorzaak dit jaar een meningsverschil tussen twee chiefs.

De voorstelling was bijna gelijk aan die in Whakarewarewa, met als verschil dat deze mensen tenminste wel deden alsof ze het leuk vonden. Het Carved Meeting House mocht alleen zonder schoenen en pet betreden worden. Een mooi gebouw met prachtig houtsnijwerk.

De drie officiële Nieuw-Zeelandse vlaggen stonden voor het Treaty House, waar je een blik kon werpen op het leven in ‘The British Residency’.

In de gift shop heb ik nog een korte documentaire gezien, waardoor het verhaal van de gids wat duidelijker werd. Een rondgang door het Museum of Waitangi maakte het compleet.

Al met al ben je er een tijdje zoet. Omdat het stralend weer was heb ik nog wel een deel van de middag doorgebracht onderuitgezakt aan het water. Vakantie is soms best vermoeiend hoor;-)

1. Adrie en Jaap:
    13 april 2019
    Ja, ik geloof graag dat vakantie soms, heel vermoeiend kan zijn, maar ja al je wat van het land, waar je bent, wil zien. Moet je wel op pad. Je benen hebben het af en toe zwaar, maar je hoofd ook, denk ik, zoveel moois gezien, dat wordt druk in je hoofd, bijna biet te bevatten, lijkt me. Groet van ons, Adrie
  2. Feronique:
    13 april 2019
    Even weer "bijgelezen" tijdens mijn dienst, wat heb je al weer veel gezien en beleefd. De bijzondere ontmoetingen en dat mensen naar je omzien in een ander land, die neem je weer mee in je rugzak ... daar draait het om in het leven! Prachtige foto's weer ... :)