Appreciation!

12 april 2019 - Opua, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 12 april, Paihia/Opua

Nog maar net wakker of mijn overbuurman kwam bezorgd vragen of het wel goed ging. Nou, volgens mij wel. Hij en zijn vrouw waren bang dat er iets aan de hand was of dat ik misschien verdwaald was, omdat ze al twee dagen geen reuring hadden gezien bij mijn auto. Zó lief! Uitgelegd dat ik veel en lang weg was geweest en dat de tweede accu van de auto leeg is en het daarom ‘s avonds donker is in mijn auto. Later sprak ik de overbuurvrouw en die vertelde dat ze gisteren zelfs bij de receptie is gaan vragen of ze wisten waar ik was. Gelukkig bestaan er ook nog goede mensen op deze wereld! Ik zei tegen haar dat ik vandaag ging wandelen richting Opua, maar dat hoefde ze nou ook weer niet te weten;-)

De camping ligt ongeveer halverwege de Coastal Walkway van Paihia naar Opua, beide kanten op is het een uur lopen. Vanmorgen was het eerst zonnig weer, maar aangezien er een buitje over kon drijven rond de middag ben ik al vroeg op pad gegaan in plaats van te blijven lummelen. Het was een smal paadje, langs en op de rotsen. Soms steil of glibberig, maar met prachtige uitzichten. Door een mangrovebos(je), waar je goed het verschil zag op de heen en terugweg met het opkomende water. De mooie baaien, het verschillend kleurende water, de rotsen, de bootjes, alles was de moeite meer dan waard.

Op weg naar Opua kwam ik een oudere man tegen die het pad aan het herstellen was. Gezellig met hem gepraat en hij vertelde dat hij dit na zijn pensionering vrijwillig was gaan doen. Vanaf de Haruru Falls is hij al achttien maanden bezig om de wandelpaden te verbeteren en onderhouden. Als toerist vind je het vaak vanzelfsprekend dat er een goed en begaanbaar pad ligt, maar dat is het zeker niet. Op grote hoogtes en bijna onbereikbare plekken staan routebordjes en ligt er toch enigszins een pad. Mensen zoals hij zijn onbetaalbaar.

Aangekomen in Opua heb ik de grootste blue berry muffin uitgezocht die ik maar kon vinden. Met de papieren zak in de hand ben ik teruggelopen richting de camping en gelukkig trof ik de man onderweg opnieuw. Ik overhandigde hem de zak en zei dat ik het enorm waardeerde wat hij aan het doen was. Dat het echt niet vanzelfsprekend is en dat daar best even bij stil gestaan mocht worden. Het ontroerde hem zichtbaar en voordat ik het wist kreeg ik twee dikke smakkerds, op elke wang een.

Ik werd er zelf ook haast emotioneel van, maar gelukkig konden we er samen om lachen en hebben nog een poosje verder gekletst. De wandeling daarna was nét een stukje mooier dan de heenweg:-)

Gelukkig bleef het bij een paar spetters regen en veel zon, dus vanmiddag heerlijk in de korte broek buiten vertoefd. Ondertussen maar weer een was gedraaid, want ik red het net niet tot thuiskomst. De laatste week Nieuw-Zeeland is ingegaan, wat gaat de tijd toch snel!

1. Simone:
    12 april 2019
    Tjonge Ingrid...wat een ontmoeting dat zijn de gouden randjes van jou reis.. te beseffen dat niet alles vanzelfsprekend is. genieten! En de bezorgdheid van de campingburen, fijn dat ze er zijn!
    Geniet volop van deze laatste week,maak hem net zo bijzonder als de rest van je reis!🍀
  2. Adrie en Jaap:
    12 april 2019
    Simone, heeft helemaal gelijk, dit soort ontmoetingen geven je dag een gouden randje en krijg jezelf "vleugels" loop je ook wat makkelijker 😂😂. Inderdaad fijn dat er nog mensen bestaan, die bezorgd kunnen zijn om andere, ook al ken je elkaar niet.
    Ja, je laatste week alweer, ga er nog maar lekker van genieten en dan genieten wij aan de andere kant van de wereld ook lekker met je mee!!!!!!! Groet Adrie
  3. Yvonne:
    12 april 2019
    ik durfde het niet te benoemen, maar omdat de anderen erover begonnen: geniet van je laatste week, zal wel even wennen zijn hier
  4. Margreet:
    12 april 2019
    Wat een ontzettend lief gebaar Ingrid !! Echt iets voor jou om dit zo te doen. En het is waar, dat er soms meer gebeurd wat je niet ziet maar , o zo , belangrijk is !! Dat stukje menselijkheid is zo fijn om te ervaren !! Nu op naar de laatste week, en leer mij jou kennen..... ook daar weet je wat moois van te maken en te genieten !!
  5. Riet Harms:
    12 april 2019
    Zo Ingrid weer genoten van jou verhalen geniet nog van de laatste week wat zal jij en heimwee hebben als jij thuis bent.
    Ps en de prachtige foto’ s.

Groetjes Ben & Riet.
  6. Henriët:
    12 april 2019
    Wat een mooi gebaar heb je gemaakt naar de man die druk was met de wandelpaden🧁echt iets voor jou om te doen!
  7. Ria Pieper:
    12 april 2019
    lekker genieten de laatste week!!!
  8. Anoek:
    12 april 2019
    Oh Ingrid, de laatste week alweer. Wat gaat dat snel zeg.. wat mooi om te lezen over je ontmoeting en de blue berry muffin.. dat zijn nog is herinneringen.. Geniet nog even heel hard deze week..
  9. Anita:
    13 april 2019
    Hey Ingrid, wat weer bijzondere ontmoetingen mocht je meemaken en dan ook nog de bezorgdheid van je mede campinggasten, bewaar ze in je hart!
    Fijne week nog gewenst en hoop dat je nog meer mooie herinneringen in je “rugzak” mag meenemen