The far north!

11 april 2019 - Cape Reinga, Nieuw-Zeeland

Donderdag 11 april, 90 Mile Beach/Te Paki stream/Cape Reinga

Hoewel het vroege tijdstip wat minder was, werd het wél beloond met een schitterende zonsopkomst. Rond zeven uur werd ik als enige van de camping door een shuttle busje opgehaald met chauffeur Bernie, die prachtig kon vertellen over de omgeving hier. Ergens in Paihia bij een hotel stond een 4WD bus, waar Wes ons de hele dag in zou rond toeren. Ruim 450 kilometer. Her en der hebben we nog wat mensen opgepikt met af en toe een bui onderweg. Gelukkig werd het al snel droog en zonnig. Blij dat ik deze dag had uitgekozen, want in Paihia heeft het bijna de hele dag geregend.

De eerste stop was in Puketi Kauri Forest waar we een zeer kleine wandeling konden maken en de grote bomen konden bekijken. Daarna was het tijd voor  een morning tea in de buurt van Taipa. Via Ninety Mile Beach (die eigenlijk maar 56 mijl lang is en officieel een highway) zijn we voor een vroege lunch gestopt in Houhora. Op het strand konden we even uit de bus om foto’s te maken, maar sommige mensen - en ook de chauffeur - hadden niet in de gaten dat het water met af en toe flinke golven wel erg dichtbij kwam. Met als gevolg vele natte schoenen en een haastige chauffeur die in de bus sprong om ‘m verder weg te zetten voordat we vast kwamen te zitten.

De lunch was inbegrepen, maar dit was de smerigste fish&chips die ik gegeten heb. Het zou de lekkerste zijn, maar met twee bussen tegelijk die kwamen lunchen konden ze het denk ik niet aan en was het vet en niet helemaal gaar. Dus maar een ijsje voor de smaak genomen;-) Gelukkig had ik voldoende brood etcetera bij mij, dus zo erg was het nou ook niet.

Daarna hebben we onze reis vervolgd naar Te Paki Stream, waar je kon sandboarden. Eerst een duin opklauteren en dan met een soort kleine surfplank er vanaf sjezen. Leuk om naar te kijken hoe mensen al zandhappend naar beneden komen om vervolgens niet te kunnen remmen en eindigen in een flinke plas water:-)

En toen was het eindelijk tijd om naar Cape Reinga te gaan, het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland waar de Tasman Sea en de Pacific Ocean elkaar ontmoeten. Als Abel Tasman daar in 1643 niet alleen langs was gevaren maar ook aan land was gegaan, dan hadden ze nu Nederlands gesproken. Wel zo handig! Bijna een uur mochten we daar rondlopen, een bijzondere plek.

De afternoon tea was bij het Ancient Kauri Kingdom in Awanui. Daar maken ze allerlei mooie dingen van het hout van Kauri bomen. Prachtig en prijzig. Na nog eens anderhalf uur rijden werden de eerste mensen uitgezet bij hun accomodaties. Ik had echter van Bernie begrepen dat hij mij niet zou ophalen en dat ik afgezet zou worden door de buschauffeur. En dat heeft Wes ook keurig gedaan, bovenaan de oprit naar de camping.

Om zes uur was ik terug en het lange buszitten en de verplichte toeristische stops meer dan zat. Toch is het een handige manier om naar Cape Reinga te gaan, anders had ik die hele lange weg heen en terug zelf moeten rijden. Nu kon ik onderweg om me heen kijken, hoorde ik interessante weetjes, heb ik wat gelezen, muziek geluisterd en gekletst met andere mensen. Count Dooku had inmiddels geen stroom meer, dus in het donker de verdere avond lekker rustig in mijn eentje vertoefd. En daar was ik hard aan toe;-)

1. Marijke:
    12 april 2019
    Ook wel eens lekker, een dagje relaxt de toerist zijn en je láten rijden!
  2. Adrie en Jaap:
    12 april 2019
    Voor zo'n zonsopgang,wil iedereen wel vroeg uit de veren, wat een prachtige lucht!!!
  3. Margreet:
    12 april 2019
    Lekker toch , een dagje heerlijk om je heen kijken en genieten !
  4. Ria Pieper:
    12 april 2019
    Een fijne dag lekker toeren, je haar is volgens mij lichter geworden hi hi en weer mooie foto,s.
  5. Anetta:
    12 april 2019
    Na het beklimmen van de Giant Sand Dunes had ik last van mijn kuitspieren, maar jij zal daar vast geen last meer van hebben na al die andere beklimmingen!