Big, big tree!

7 april 2019 - Kaihu, Nieuw-Zeeland

Zondag 7 april, Waipoua Forest/Kaihu

Om zeven uur vanmorgen was het al een drukte van jewelste op de camping. In tegenstelling tot een dag eerder stond het veldje nu vol. Ik vroeg me af wat al die mensen toch moesten zo vroeg op de zondagmorgen. Okee, het zonnetje scheen al uitbundig maar om daar nou zo vroeg voor op te staan.. Blijkt dat deze mensen - net als ik - niet op de hoogte waren van het feit dat afgelopen nacht in Nieuw-Zeeland de wintertijd was ingegaan. De klok is een uur teruggezet en mijn telefoon had het goed omdat die vanzelf met alle tijdzones meegaat. In de auto en de douches was het dus een uur later, vandaar dat de mensen in de war waren. Het tijdverschil met Nederland is nu ‘slechts’ tien uur, omdat jullie laatst ook de tijd verzet hebben. De wintertijd duurt hier wel aanzienlijk korter, op 29 september gaat de zomertijd alweer in.

Aangezien mijn ochtend nu een uur langer duurde, ben ik nog relaxter dan anders opgestart en uiteindelijk maar vertrokken. Via Whangarei en highway 14 ben ik dwars overgestoken naar de westkust. Vanaf Dargaville heb ik de 12 naar het noorden gevolgd om uit te komen in het Waipoua Forest. Daar staan Kauri, mega grote bomen. De grootste levende Kauri is de ‘Tane Mahuta’. Naar schatting 2000 jaar oud, totale hoogte bijna 52 meter (dat is dubbel zo hoog als de waterval van gister) en een stam omtrek van bijna veertien meter! Het lijkt wel een watertoren daar midden in het bos, zo bizar. Wel lastig om ‘m op de foto te krijgen, zo lang is m’n schermpje niet;-)

Een stukje terug kon je een wandeling maken naar de ‘Four Sisters’ en ‘Te Matua Ngahere’, de op twee na grootste en oudste Kauri. De auto geparkeerd en het makkelijke pad afgelopen (zonder spierpijn overigens). Na drie kwartier had ik ze allebei gezien, de andere wandelroute was afgesloten. Tijdens het lopen was ik een broodje aan het eten, maar dat werd ter plekke verboden door een parkwachter. De kruimels zouden ratten kunnen aantrekken met alle gevolgen van dien. Dus.

Nog verder over de bochtige weg door het bos teruggereden en ingecheckt bij het Kauri Top 10 Holiday Park. Wederom een heerlijke, rustige plek maar nu aan een riviertje. Morgen reis ik opnieuw naar de oostkust, naar de Bay of Islands. Daar blijf ik in ieder geval 5 nachten vlakbij Paihia, van waaruit ik verschillende dingen kan ondernemen. Wordt vervolgd!

1. Marijke:
    7 april 2019
    Wow, wat een oude bomen...vast heel bijzonder om te ervaren..en al weer een mooie plek op de camping! Het is zo leuk om 's morgens vroeg al je verhalen te lezen! Ik geniet mee!
  2. Adrie en Jaap:
    7 april 2019
    Dat zijn nog eens indrukwekkende woud reuzen en dan al zo oud, heel bijzonder!!
    Fijn dat de zon scheen, dat maakt alles nog veel mooier.
    Jaap heeft gisteren avond, heel veel blogs "bij gelezen" hij liep erg ver achter. Hij was er de hele avond zoet mee.

Groet van ons ,Adrie
  3. Anetta:
    7 april 2019
    Zo leuk, zelfde wandelingen en zelfde camping. Ik doe de reis gewoon nog een keer!
  4. Simone:
    8 april 2019
    Wat een Bomen zeg! En de vier zusters.. bijzonder hoor, prachtig!