A lazy day in the city

26 februari 2019 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 26 februari, Invercargill

Na heerlijk uitgeslapen en wat gelummeld te hebben ben ik rond elf uur de stad in gewandeld. In alle windrichtingen, want ik was op pad voor verschillende boodschappen. Eerst naar de Mitre 10, een mega bouwmarkt met zelfs een heuse drive thru om je spullen op te halen. Met een felbegeerde waslijn (stuk touw van 12 meter) en een nieuwe USB kabel verliet ik het pand op weg naar de New World. Wat mij eigenlijk in alle steden en winkels opvalt is dat het personeel relatief ‘oud’ is, gemiddeld 50 plus. En ze zijn met veel, heel veel! In de supermarkten zie ik tijdens het boodschappen doen zeker wel 20 personeelsleden vakken vullen, achter de kassa of boodschappen inpakken. Of er zijn te weinig mensen voor alle banen of ze hebben teveel banen gecreëerd. Heel behulpzaam ook, dat zeker. Twee zestig plus mannen hebben uitvoerig mijn oude USB kabel vergeleken met de nieuwe en kwamen tot de conclusie dat deze moet passen.

Met flink wat boodschappen voor de komende dagen ben ik eerst maar naar de camping teruggelopen en heb alles opgeruimd. Gelukkig doet mijn koelkast het nog doordat het niet meer zo heel warm is en ik gister een stukje gereden heb. Morgen kan -ie weer volledig bijladen en bederft de inhoud hopelijk niet zo snel als soms wel het geval is.

Wat hier ook opvalt zijn de woningen. Praktisch allemaal bungalows, hoogbouw kennen ze hier voor woningen bijna niet. Volgens Femke die een jaar in Auckland woonde zijn de flats daar hoofdzakelijk voor kantoren in het Business District. Er is ook ruimte zat, dus waarom zou je boven op elkaar bouwen? Het straatbeeld is al reizende niet te vergelijken met Nederland. Zoals je het ziet in ‘Love is in the Air’, zo ziet het er ook daadwerkelijk uit. De staat van onderhoud vind ik vaak wel slecht. Schilders en timmerlui zullen hier ook wel een zeldzaamheid zijn. In de stad staan best veel winkels en gebouwen leeg. Wat ze dan wel mooi doen zijn de schitterende muurschilderingen die je her en der ziet. Zeker een verrijking.

Spoorwegovergangen zijn waar je ook rijdt meestal onbewaakt en soms met alleen lichten. Het links rijden gaat inmiddels als vanzelf, dat komt waarschijnlijk ook omdat je aan de andere kant in de auto zit. Ik ben sinds de eerste dag niet meer aan de verkeerde kant ingestapt!

Hier rijden veel Oosterse en Amerikaanse merken personenauto’s. Ze zijn denk ik wel eerder afgeschreven als bij ons, door de vele gravelwegen, weersinvloeden en lange afstanden. De vrachtwagens daarentegen zijn wel een stuk mooier;-) Hoofdzakelijk bakwagens met heel lange aanhangwagens, een soort van LZV. Maar ook de trekkers met opleggers mogen er wezen. Helaas lukt het me vaak niet om ze op de foto te krijgen. Henri opperde nog om een bezoekje te brengen aan Bill Richardson Transport World, een museum met vrachtwagens, motoren en grondverzet. Ongetwijfeld de moeite waard, vandaag echter geen puf meer voor.

In de stad een smakelijk bezoekje gebracht aan ‘Temptations’, een winkel met heel veel soorten koffie, shakes, ijs, chocolade en andere zoetigheden. Ik was er al een paar keer langsgelopen; nu moest ik toch echt naar binnen voor een ‘Crunch time: hokey pokey blended ice cream with almonds and caramel’. Zo lekker als -ie klinkt, zo lekker smaakte -ie ook. Alhoewel, aan die van vorige week kon deze niet tippen. Het klaarmaken was al een attractie op zich. Met twee plamuurmessen werden de ingrediënten bewerkt en gemixt voordat het in een bakje ging.

In de bibliotheek zit ik nu lekker warm en droog de foto’s te up- en downloaden en m’n iPad op te laden. Buiten met de stads WiFi had het ook gekund, maar inmiddels verdwijnt de zon en dan zit ik hier toch comfortabeler.

Morgen verlaat ik Invercargill en rijd naar Possum Lodge Camping in Manapouri waar ik drie nachten verblijf. Een mooie rit door Fiordland ligt in het verschiet. Tevens staat er nog een cruise op de planning in Milford of Doubtful Sound. De eerstgenoemde heeft de naam en is het bekendst bij toeristen, dus ik denk dat ik voor de andere optie ga;-). De weersvoorspellingen lijken in ieder geval goed, hoewel het met regen ook fantastisch moet zijn. Ik ga het ervaren!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Adrie en Jaap:
    26 februari 2019
    Hoi, je foto's lijken inderdaad wel op love is the air, wat een ruimte en wat heb je veel moois gezien en gedaan in het begin van je reis, het belooft nog wat voor ons, als je zo fijn blijft schrijven. Groet Adrie
  2. Ingrid Jansen:
    26 februari 2019
    Zo leuk om je verhalen te lezen . Mooie belevenissen Ingrid . Hoor het wel , het is goed vertoeven in je auto met alles erop en erin .
    Succes .......
  3. Annet:
    26 februari 2019
    Ik vind jouw verhalen geweldig. Het is bijna... of ik het zelf beleef, zo mooi beschrijf je alles. Gewoon genieten!