Power!

27 maart 2019 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Woensdag 27 maart, Turangi

Na eerst eens heerlijk uitgeslapen te hebben, werd het tijd voor huishoudelijke klusjes. Die stellen op vakantie nauwelijks wat voor, toch moeten ze wel een keer gedaan worden. Voor de wasmachine en de droogmolen moest ik steeds een stukje lopen, dus activiteit genoeg voor de ochtend. Ondertussen heb ik ook nog even lopend de boodschappen gedaan en bij terugkomst kon het beddengoed zo weer ‘op bed’. Nadat ook de rest droog en opgevouwen weer in de koffer zat, ben ik rond twee uur in de auto gestapt naar Taupo.

Daar zijn de bekende Huka Falls, niet echt een waterval maar meer een enorme hoeveelheid water in de Waikato River die van 100 meter breed naar een doorgang van slechts 15 meter wordt geperst en dan verderop een meter of tien omlaag valt. In de rivier zitten flinke stroomversnellingen en het water gaat dan ook met een gebulder en geraas door de ‘gorge’ en valt naar beneden. Het heeft ook een prachtige kleur, zo mooi helder en blauw. Elke seconde (!) gaat er 200.000 liter water doorheen. Daarmee kunnen binnen een minuut vijf Olympische zwembaden gevuld worden. Best veel dus.

Uiteraard was het niet leuk om vlakbij te parkeren, dus heb ik de auto neergezet bij het ‘Spa Thermal Park’ en ben via een schitterende wandelroute langs de rivier naar de Huka Falls gelopen. De rivier en de begroeiing waren ook prachtig. Je zou er anderhalf uur over doen, maar het pad was effen en het omhoog en naar beneden viel best mee. In de helft van de tijd was ik er al. Vlak bij de parkeerplaats zaten in de rivier natuurlijke hot pools, waar vele mensen met hun kont in zaten. Ik had het echter al warm genoeg;-)

Wat wel opvalt is dat hier op het Noordereiland de toeristische dingen slecht staan aangegeven. Tenminste, wat ik tot nu toe gezien heb. Voor het eerst had ik onderweg de navigatie op mijn telefoon nodig. Ik was gewend dat aan de enige weg waar je op rijdt er van die grote bruine borden staan met de ‘attractie’. Hier heb je natuurlijk veel meer wegen en het bordje naar de Huka Falls was net boven het straatnaambord gemonteerd. Al bijna op de plaats van bestemming, dus daar heb je niets aan als je nog op de highway rijdt. Iets om rekening mee te houden dus; voor vertrek Google Maps bestuderen!

Het was inmiddels al laat en ik had geen zin meer om te koken. Eerst Count Dooku brandstof gegeven en toen zelf even langs de Burgerking. Moet een keer kunnen, toch? Bij het wegrijden daar maakte Count Dooku toch best veel lawaai. Doet -ie anders ook wel, maar nu was het anders. Gestopt en overal gekeken, maar niks te vinden. Normaal als ik wat harder ga rijden hoor ik het piepen en kraken ook niet meer, maar dat ging nu niet op. Ook bij het afslaan bleef het rammelen en schuren. Opnieuw gestopt en weer niets te vinden. Ik was vlakbij de camping, dus toch maar doorgereden. Bij de receptie geparkeerd om wat te vragen en bij het achteruit rijden hoorde ik niets meer. Het is ook zo wat om de rest van de reis achteruit te rijden, dus maar weer in de drive gezet en hoera, het bleef stil. Voor zover mogelijk met deze auto;-) Tot aan mijn plekje ging het goed, dus hopelijk is het opgelost. Misschien morgen toch nog maar even een klein rondje rijden om te testen. Hier heb ik meer kans op hulp dan dat ik ergens op een highway in de middle of nowhere sta.

De weersvoorspellingen beloven voor morgen niet veel goeds, veel regen. Ik moet het eerst nog zien, maar anders wordt het een rustige dag. Ik heb 10 Gb aan WiFi voor de komende 24 uur, dus dan kan ik mijn reisplan mooi verder uitwerken. Of een paar uur heerlijk lezen, dat is er ook nog niet echt van gekomen. ‘s Avonds lees ik altijd voor het slapen gaan, maar dat is toch anders. En mocht het onverhoopt toch droog zijn, dan zijn er nog genoeg mooie wandelingen te doen.

De regen die hier zal vallen is niets bij wat ze aan de westkust op het Zuidereiland hebben. De Waiho Bridge op highway 6 is ingestort bij de Franz Josef gletsjer. Er is sprake van dat de brug binnen veertien dagen weer begaanbaar zou moeten zijn. Nou, als je het filmpje ziet... In honderd jaar is er niet zoveel regen ineens gevallen, al meer dan 1000 millimeter sinds maandag! Wegen zijn afgesloten, scholen zijn dicht en mensen geëvacueerd. En dan heb je wel een probleem als je daar zit, je kunt geen kant op. Naar het zuiden kun je nu alleen door de lucht. Komende week wordt cycloon Trevor verwacht. Ik denk dat ik maar een beetje haast maak om wat verder naar het noorden te komen;-)

1. Feronique:
    27 maart 2019
    Wat een prachtige foto's van de Waikato River neem ik aan? Een mooie natuur om te zien en vast ook om te horen! Hopen dat het weer mee valt voor je vandaag en de rest van de tijd en hopelijk geen cycloon, maar ook dan vindt jij vast wel een veilige plek, jou kennende.
  2. Yvonne:
    27 maart 2019
    weer prachtige foto's, hoop dat je het de komende tijd wint van de elementen, maar je bent als nederlandse toch wel wat gewend!!
  3. Adrie en Jaap:
    27 maart 2019
    Wat is de natuur toch prachtig, in die rivier moet je niet vallen, wat een, mooi, natuurgeweld!! Hoop dat je die cycloon voor blijft!! Ook 🌪🌩🌪 natuurgeweld, maar niet zo mooi😡. Groet Adrie
  4. Anita:
    27 maart 2019
    Tis dat Bastiaan wat ver weg nu voor je is, anders was mijn advies om er even langs te rijden😉.
    Hopelijk blijft je reis voorspoedig gaan en kun je blijven genieten van al t natuurschoon.